Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastussa tapahtuu merkittävä muutos, kun pitkään toiminnanjohtajana toiminut Mervi Eskelinen jättäytyy pois Lastun tehtävistä ja toiminnanjohtajana aloittaa taiteilija, taide- ja ympäristökasvattaja, HuK Laura Rukola. Lastun tärkeänä tehtävänä on tukea ja kehittää arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikasvatusta sekä edistää vanhemman ja uudemman rakennetun kulttuuriperinnön arvostusta, ymmärtämistä ja vaalimista. Rukola on aloittanut toimessaan marraskuussa 2024, tuoden mukanaan vahvan osaamisen osallistavasta taide- ja ympäristökasvatuksesta.
Vuonna 1997 Lastussa taiteen perusopetuksen opettajana aloittanut ja koko 2000-luvun toiminnanjohtajana toiminut Mervi Eskelinen on kasvattanut Lastusta merkittävän lastenkulttuurin alueellisen ja valtakunnallisen toimijan. Vuodesta 2003 alkaen Lastu on kuulunut Suomen lastenkulttuurikeskusten liittoon (vuosina 2003 –2015 Taikalamppu-verkosto), jossa Eskelinen on myös toiminut puheenjohtajana. Lastun perustamisesta tuli viime vuonna kuluneeksi täydet 30 vuotta ja tapahtumaa juhlistettiin Lastussa isolla joukolla.
Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastu on monipuolinen toimija, joka toimii Lapinlahdelta käsin koko Pohjois-Savon alueella. Lastun kohderyhmä on laaja, ja se kattaa niin lapset ja nuoret kuin aikuisetkin. Laura Rukola näkee taiteen merkittävänä välineenä herättämään tunnesiteitä ja ajattelua ympäristöön. Hänen mukaansa taide tarjoaa osallistujille mahdollisuuden kokea ympäristönsä uudella tavalla ja löytää merkityksiä omasta elinympäristöstään.
”Tutkin maailmaa taiteen kautta, ja tavoitteena on mahdollistaa elinympäristön syvällinen tarkastelu niin yksilöllisestä, yhteisöllisestä kuin globaalistakin näkökulmasta,” Rukola kertoo. Hänen pyrkimyksenään on vahvistaa ihmisten ympäristösuhdetta kokemuksellisin ja osallistavin keinoin, sekä edistää laadukasta ja moniaistista lastenkulttuuria.
Lastu jatkaa tavoitteidensa toteuttamista ja pyrkii lisäämään ympäristötietoisuutta ja arvostusta paikallisia rakenteita ja kulttuuriperintöä kohtaan. Tavoitteena on antaa niin lapsille kuin aikuisillekin työvälineitä, joilla he voivat vaikuttaa elinympäristöönsä ja olla osana sen vaalimista ja kehittämistä.