Ympäristön ehostusta
Pohditaan omaa arkiympäristön paikkoja. Onko joku paikka tai ympäristö rempallaan ja kaipaa kohennusta? Voisimmeko porukalla siivota sen tai lähteä yhdessä sitä ehostamaan?
Valittua paikkaa voidaan tunnelmoida ja tutkia parannussuunnittelun pohjaksi. Arvioi paikkaa esim. seuraavien vastakohtien mukaan: hiljainen vai meluisa, rauhallinen vai rauhaton, monipuolinen vai yksipuolinen, viihtyisä vai kolkko, puhdas vai likainen, valoisa vai pimeä, kylmä vai lämmin, raikas vai tunkkainen, ruma vai kaunis, turvallinen vai turvaton, ilahduttava vai synkkä, mukavantuntuinen vai epämiellyttävä. Voit keksiä itse lisää vastakohtia.
Havainnoi yhtä asiaa kerrallaan ja arvioi, kumpi sanoista kuvaa paikkaa paremmin. Vai onko paikka jotain ääripäiden väliltä?
Taidetta omaan arkiympäristöön
Tarvitseeko esimerkiksi joku alikulku piristystä? Voisiko sen maalata, syntyisikö siihen yhteinen taideteos? Selvittäkää yhdessä tarvittavat luvat paikan työstämiseen.
Osallistutaan yhteisiin juttuihin
Löytyykö paikkakunnaltasi, kylältäsi, asuinalueeltasi, lähiöstäsi tai korttelistasi joku yhteinen juttu: tempaus, tapahtuma, vuosittain työstettävä taidepolku, jouluikkunakokonaisuus, valaistus tms., johon nuoret voisivat osallistua omin teoksin? Kootkaa porukka, ideoikaa, ehdottakaa ja toteuttakaa teos. Onko se runoja seinille, veistos kierrätysmateriaaleista vai mielenkiintoinen paikan valaistus?
Ota yhteyttä
Mervi Eskelinen, 050 3267243, lastu(at)lastu.fi Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastu / Lastenkulttuurikeskus Lastu